Tips för nybörjare...



1. Däcktryck
För att få bra fäste i starten så kan du släppa ur lite luft ur bakdäcket. I ett vanligt gatdäck kan du köra med ca 1 bars tryck. Tävlingshojar brukar ha 0,3 till 0,7 bar i bakdäcket och 2-4 bar i framdäcket för att minska rullmotståndet.

2. Backspeglar ?
Behövs inte. Fungerar som luftbromsar...

3. Burnout
Använd en hög växel vid burnouten. För att få bra fart på bakhjulet, kan du t ex använda 2:ans eller 3:ans växel. Se till att du går i vattnet med rätt växel i. Stå brett med benen och ha bra fäste med fötterna. Håll hojen med frambromsen. Varva upp till en 3000 rpm innan du släpper kopplingen, samtidigt som du har god kontroll på motorcykeln.
Tips:
- Vill du spara däcken kör runt vattnet. Ett blött däck har uruselt fäste! 
- Vanliga gatdäck kan bli stenhårda om de värms för hårt.

4. Körställning
Försök att redan vid starten hitta din körställning. Byt inte ställning under resan, då det kostar tid och ger riktningsändringar.

5. Reaktionstid
Om reaktionstiden inte är tillräckligt bra dvs. över 0,4 sekunder. Testa att köra "direkt" då de tre gula lamporna tänder.

6. Spårval
Om det blåser sidvind så kompensera för vindavdriften redan i starten. Kolla vidriktningen på flaggorna!

7. Blicken långt fram
Titta hela tiden under resan mycket långt fram i banan. Om du ser att du närmar dig mittlinjen eller kanten på banan. Slå av!

8. Snabbväxling
Om du törs slita på grejorna, så prova att växla utan koppling till 4:an och 5:an. Möt istället med gasen. Här finns tiondelar att tjäna.

9. Målgång
När du kört din repa lämna banan snabbt. Starten väntar på att banan ska bli tom innan han låter nästa par köra.